Kast opslaan. Overal gaat wel eens iets mis…..
Op een hele normale werkdag ergens in juni belde een klant ons ons om een opgeslagen kast van een overleden dierbare op te halen. Niets aan de hand zou je zeggen..
Jaren geleden heeft zij de kast bij ons opgeslagen. Door een verhuizer is deze kast destijds in onze nostalgische hal geplaatst. Zij heeft daardoor zelf de opslagruimte in Deventer nooit bezocht. De afspraak werd gemaakt en zij komt op bezoek. Met de plattegrond op zak loop je naar de opslagruimte en daar blijkt de bewuste kast niet te staan….Op dat moment zakt de grond onder je voeten vandaan. Dit is als verhuurder van opslagruimte natuurlijk één van de ergste nachtmerries die je kan overkomen. Alles afgezocht, alle mogelijke plaatsen bekeken, maar geen kast…
Hoe compenseer je nu een kast die weliswaar geen hoge financiële waarde heeft, maar voor mevrouw onvervangbaar is? Zoiets in geld uitdrukken is onmogelijk, de klant krijgt daar de kast immers niet mee terug.
Zoiets blijft knagen, dit raakt je in je ziel. Hoe kan dit nu gebeuren? We gooien hier zonder medeweten van onze klanten niets weg. Amerikaanse toestanden met veilingen van opslagruimte etc. bestaan in Nederland niet. Zo verstrijken enkele weken en blijven we ons afvragen wat er is gebeurd.
Tot maandag. Van eigen overleden dierbaren hebben we ook wat spullen opgeslagen. Dit ligt op zolder, een plek die alleen met een heftruck bereikbaar is. Vanwege drukte, maar ook emotie, is dit een plek die we niet vaak bezoeken. Onlangs besloten we toch maar weer eens een kijkje te nemen. Wat zien we staan? U raadt het al, de kast! Door een iets te zorgvuldige oud-collega bleek de kast juist bij deze dierbare spullen te zijn gevoegd. Omdat de klant nooit aanwezig is geweest en de kast door een verhuizer is gebracht, een typisch geval van ongelukkig toeval. Direct daarna hebben we natuurlijk mevrouw op de hoogte gesteld. Ook hier heerste ongeloof. In haar hoofd had ze al afscheid genomen van de kast en hierin berust. De kast bleek niet weg, slechts te goed opgeborgen. Dat zorgde wel even voor wat verwarring.
Zij had als wens dat de kast bij haar thuis op zolder werd bezorgd. Een begrijpelijk verzoek. Op de bezorgdag hebben we een mooie bos bloemen meegenomen, de kast zorgvuldig ingeladen en richting klant gereden. Gelukkig braken de bloemen het ijs en was mevrouw aan het idee gewend dat haar kast niets is overkomen. Een zorgvuldige plaatsing door krappe trapgaten gaven gelukkig nog gelegenheid om onze goede wil te tonen en wat calorieën te verbranden. Na de nodige zweetdruppels stond de kast mooi op zijn plek. Een hele opluchting!